Page 1 sur 1

DAM CU FRANCOFONIA IN GARD

MessagePublié: Mer Juin 07, 2006 7:57 pm
par christine
DAM CU FRANCOFONIA IN GARD

GARDIANUL, 07 06 2006

Autoritatile risca sa compromita Sommet-ul. Hotelierii si-au facut monopol la preturi, nu sunt saloane medicale VIP, infrastructura e la pamånt

Cea mai mare reuniune la nivel inalt organizata vreodata in Romånia risca sa se soldeze cu un esec de proportii, din cauza lacomiei patronatului din industria hoteliera si a imobilismului unor autoritati

Din cei 9 milioane de euro alocati prin buget, s-a cheltuit ceva mai mult de un milion, din cauza lipsei proiectelor. Cele 17 autoritati ce trebuie sa colaboreze cu MAE au intårziat alcatuirea documentatiei si organizarea licitatiilor

Potrivit unor surse oficiale, hotelierii s-au grupat intr-un cartel care incearca sa dea un „tun“ cu ocazia reuniunii sefilor de stat din Organizatia Internationala a Francofoniei (OIF), care se va desfasura la Bucuresti in perioada 25-29 septembrie

In acele zile, vor sosi 63 de sefi de stat si guvern, iar Ministerul Sanatatii nu a pus la dispozitie saloane medicale VIP, de urgenta, pentru delegatiile oficiale. Pe de alta parte, Primaria nu este capabila sa asigure infrastructura necesara

Cea mai mare reuniune la nivel inalt organizata vreodata in Romania risca sa se soldeze cu un esec de proportii pentru diplomatia romaneasca, din cauza lacomiei patronatului din industria hoteliera si a imobilismului unor autoritati. Potrivit unor surse din MAE, pâna in prezent, a fost cheltuit doar un milion de euro din totalul de 9 milioane alocate prin buget.

Potrivit unor surse oficiale, hotelierii s-au grupat intr-un cartel care incearca sa dea un „tun“ cu ocazia reuniunii sefilor de stat din Organizatia Internationala a Francofoniei (OIF), care se va desfasura la Bucuresti in perioada 25-29 septembrie si la care ne vom referi prin termenul „sommet“. Planul hotelierilor consta in stabilirea unor preturi nejustificate pentru hotelurile de 3, 4 si 5 stele, dupa ce, in prealabil, anunta ca nu au locuri in acea perioada. In conditiile in care va fi vorba despre aproape 3.000 de delegati, iar capacitatea reala de cazare pe aceste clasificari este de aproximativ 4.000 de locuri, hotelierii spun ca este normal ca piata sa dicteze pretul.

Ratiuni de securitate

Cristian Preda, secretar de stat in Ministerul Afacerilor Externe pentru Francofonie, spune ca cea mai mare problema in organizarea Sommet-ului este relatia cu patronatul din industria hoteliera, care tinde sa actioneze anticoncurential si fara sa inteleaga specificul evenimentului. „I-am invitat pe responsabilii hotelurilor de 5, 4 si 3 stele, pentru ca aceste trei categorii vor fi folosite, in functie de rangul delegatiilor“, spune Preda.

„Hotelierii n-au inteles un lucru simplu: daca pun la dispozitie spatii pentru cazarea delegatiilor oficiale, trebuie s-o faca intr-un mod care sa permita delegatiilor respective sa fie bine instalate. Acestea cer ca in locul in care sta seful statului sa fie cazat un numar de consilieri, aghiotanti si agenti de securitate – astfel incat numarul de camere de care e nevoie e foarte mare.

«Penalizare» - un milion de euro

Hotelierii de la 5 stele au zis: «Nu va dam decat un numar mic de camere, pentru ca noi avem contracte facute cu mult timp inainte». Asta e o minciuna. Nu e o presiune pe Bucuresti din perspectiva rezervarilor cu un an inainte de eveniment – asta a fost o minciuna grosolana. Mai mult decat atat, un hotelier, n-o sa-i dau numele, ne-a cerut 1 milion de euro pentru a ne pune la dispozitie, pe baze strict contractuale si cu preturile lor, camere suplimentare. Aceasta „penalizare“ a fost ceruta sub motivul ca ar fi trebuit anulat un alt prezumtiv contract.

Pentru ei, in primul rand, este dezavantajos sa primeasca alte persoane decat aceste delegatii, pentru ca persoanele din delegatie vor intra in hotel pe baza acreditarii, in timp ce clientii obisnuiti va trebui sa fie supusi unui control de securitate“, spune Preda.

Despre interesul public

Acesta explica faptul ca este vorba de un interes public, de care hotelierii trebuie sa tina cont, care poate fi imbinat foarte bine cu interesele private. Astfel, Guvernul roman nu va plati decat sederea delegatiilor oficiale – circa 300 de persoane, iar restul, pana la circa 3.000, isi va plati. Se intampla ca in cazul marilor competitii sportive: veniturile mari se duc spre prestatorii de servicii.

„Ei ne-au oferit un numar mic de camere, iar dupa ce-am obtinut confirmari din partea delegatiilor, brusc s-au deblocat alte camere. Banuiala noastra este ca s-au gandit la aceasta marire a preturilor, ceea ce este cu totul nejustificat. Ei va trebui sa dea seama la un moment dat despre urcarea sensibila a preturilor in acea perioada, daca va fi cazul sa solicite preturi mai mari decat cele obisnuite. Un director de hotel mi-a spus ca are contracte cu companii aeriene pentru zeci de stewardeze si de piloti. Eh, acuma m-am uitat si eu cate avioane raman peste noapte la Bucuresti...“

Preda spune ca hotelierii trebuie sa ia in considerare si interesul public, insa si dintr-o „logica privata“ e mai avantajoasa gazduirea a zece sefi de stat decat a participantilor la un targ de constructii sau a stewardezelor. „Nu poti sa dai tunuri pe seama unor delegatii oficiale. Sunt cel putin indecenti. In aceste momente ni se vand asemenea gogosi – ca are rezervari facute cu 2 ani inainte, ca exista penalizari de 1 milion de euro la contracte in derulare - incat rade lumea de noi“, spune Preda.
Acesta a adaugat ca este posibil sa faca o sesizare catre Consiliul Concurentei, daca va fi cazul.

Replica RCB

Asociatia Romanian Convention Bureau, care reuneste companiile private si institutiile publice care se ocupa cu organizarea de evenimente, sustine ca, potrivit statisticilor, „intotdeauna, in luna septembrie, piata hoteliera bucuresteana este depasita de nivelul cererii“. „Tarifele hoteliere, pe o piata hoteliera urbana, urmeaza in mod firesc caracteristicile raportului dintre cerere si oferta si dinamica perioadelor de sezon (toamna, primavara) si extrasezon (vara, iarna) in turismul de afaceri si evenimente, preluand toate avantajele ce decurg din situatia in care cererea este mai mare decat oferta. Iar acest raport supraunitar se mentine atat timp cat, dupa cum se stie, Bucurestiul are o capacitate de cazare limitata fizic», potrivit RCB.

Organizare intårziata

Din punctul de vedere al organizarii, Preda spune ca incearca sa recupereze intarzierile in organizare, in conditiile in care directia pe care o conduce trebuie sa colaboreze cu 17 institutii partenere. „Eu cred ca avem sanse, dar ceea ce am vrut sa evit este improvizatia romaneasca, pregatirea de ultimul minut, am vrut sa intru in logica programarii“. Preda a adaugat ca la sfarsitul lunii va putea spune clar daca vor fi intarzieri sau nu. Paul Marasoiu, presedintele RCB, spune ca un astfel de eveniment, unde vin 63 de sefi de stat si de guverne, nu trebuia organizat „pe genunchi“, ci in urma unor licitatii in care sa fie atrase consortii profesioniste.

Din punctul de vedere al organizarii, Preda spune ca a intampinat doua tipuri de probleme: de comunicare cu partenerii externi si de expertiza in Ministerul de Externe.

„Este vorba de sefi de stat cu care noi nu avem relatii bilaterale puternice, sau din state cu care am avut relatii, dar care s-au pierdut dupa anii ’90. Comunicarea este foarte greoaie – prin canale ocolitoare, prin ambasadele de la Paris. Acestea sunt probleme care intr-o lume de astazi, care este foarte mobila la nivelul relatiilor internationale, devin impedimente foarte serioase.

A doua problema serioasa este ca Romania este membra a OIF din 1993, si de atunci pana in 2005, in afara actului de prezenta, nu s-a facut nimic pe dimensiunea diplomatica a Francofoniei. Cand am venit in minister, in septembrie 2005, exista o singura persoana care se ocupa de relatia cu Francofonia, care nu era ajutata de nici un fel de structuri, si mai exista demnitatea, mai degraba informala, de reprezentant personal al presedintelui. Era un angajament la limita rezistentei, aici in minister, Francofonia tinea de domeniul mai larg al organizatiilor internationale. In momentul in care am venit aici, erau trei pagini despre Francofonie, cam ce-ar scrie si un elev dintr-o clasa de liceu. Angajamentul in aceasta organizatie nu a fost luat in serios, nu s-a constituit o echipa de diplomati care sa se dedice acestei dimensiuni. Eu cred ca lucrurile trebuiau angajate cu mult inainte - se stia din 2002 ca in 2006 Romania va organiza un sommet. Chestiunea sta in felul urmator – eu cred in acest sens ca, in timpul guvernarii 2000-2004 trebuia puse la cale aceste structuri, care sa tina de partea strict organizationala. In minister trebuia sa existe aceasta directie macar, care sa asume in mod specific Francofonia ca o parte a identitatii noastre in diplomatie. O organizatie internationala nu e un club, un seminar amuzant, e o parte de diplomatie foarte consistenta, cu un anumit specific dat de faptul ca exista foarte multe tari africane in Organizatie. Eu cred ca in 2004 se acumulasera deja intarzieri semnificative, pentru ca noi nu aveam nici o structura care sa fie consacrata intelectual si organizatoric. N-as face un repros specific, este o chestiune care tine de felul in care ne angajam“, spune Preda.
Contactat de „Gardianul“, purtatorul de cuvant al PSD Cristian Diaconescu a respins, ieri, acuzatiile lui Cristian Preda. Liderul social-democrat a atras atentia ca oficialii de la Bucuresti nu se puteau ocupa de organizarea Sommet-ului Francofoniei inainte de a se lua decizia de a fi organizat la Bucuresti. „Daca actualul Guvern nu se poate ocupa de organizare, o sa ne ocupam noi“, a afirmat, ironic, fostul ministrul al justitiei.

Probleme cu sanatatea

Preda spune ca este un dezavantaj ca bugetul Sommet-ului, de 9 milioane de euro, va fi coordonat de MAE, si nu direct de cele 17 institutii partenere. O problema foarte mare este organizarea asistentei sanitare, unde Ministerul Sanatatii (MS) trebuie sa inainteze proiecte.

„Sistemul nostru de sanatate creeaza mai degraba neincredere si suspiciune, pana in clipa de fata n-avem un plan bine pus la punct pentru asigurarea protectiei sanitare, a punctelor de prim ajutor pentru delegatiile oficiale. (Oficialii MS – n.r.) au promis ca pana saptamana viitoare vom avea un plan concret de interventie sanitara. Trebuie sa stim toate serviciile care sunt deschise in caz de urgenta, trebuie puncte de prim ajutor de la aeroport la hoteluri si la Palatul Parlamentului, mai ales dupa incidentul neplacut cu presedintele (Basescu – n.r.) cand nu s-a stiut la ce metoda trebuie sa recurga.

MS nu a prezentat pana in acest moment nimic, doar o lista de spitale – pe care o avem si noi de pe Internet. Nu ne-au comunicat de ce buget au nevoie si mae nu are competente medicale ca sa faca aceste calcule.

Desi stim de ce servicii va fi nevoie, este dificil de facut o evaluare pana nu faci licitatii. Bugetul a fost configurat conform celorlalte sommet-uri, dar unele servicii sunt mai scumpe decat in Franta sau Canada, ca sa nu mai vorbim de Africa“, a mai spus secretarul de stat.

Cel mai important eveniment

România, in calitatea sa de membru al Organizatiei Internationale a Francofoniei, va organiza la Bucuresti, in perioada 25-29 septembrie 2006, cea de-a XI-a Reuniune la nivel inalt (Sommet) a organizatiei. Sommet-ul Francofoniei, cea mai complexa intâlnire internationala gazduita de tara noastra pâna in prezent, va reuni 63 de sefi de stat si de guvern, precum si reprezentanti ai unor organizatii internationale.

In cadrul Ministerului Afacerilor Externe a fost infiintat Comisariatul General pentru Francofonie (CGF), care se ocupa de organizarea evenimentului. Tinând cont de complexitatea si amploarea actiunilor ce se vor desfasura cu ocazia Sommet-ului, in organizarea reuniunii au fost implicati si specialisti din cadrul diferitelor institutii publice cu competenta in domeniile de activitate asumate de CGF. Din Organizatia Internationala a Francofoniei fac parte 53 de state si guverne care au statut de membru/membru asociat si 10 cu statut de observator.

Traian Basescu: Sommet-ul poate sa inceapa de la 1 iulie


Presedintele Traian Basescu a declarat, intr-un interviu recent pentru RFI, ca Sommet-ul Francofoniei - care va avea loc in luna septembrie, la Bucuresti - este cel mai mare eveniment politic organizat de Romania in ultimii 50 de ani, fiind un prilej de consolidare exceptionala a relatiei Franta-Romania. Basescu a spus ca, in timpul vizitei efectuate in Franta zilele trecute, a facut o trecere in revista a pregatirii Sommet-ului Francofoniei din septembrie. „Trecerea in revista am facut-o atat cu secretarul general al francofoniei, cu domnul Abdou Diouf, cat si cu presedintele Chirac. Din punct de vedere al pregatirii, graficul ne arata ca cel mai tarziu la 30 iunie toate pregatirile, care tin de logistica, de organizare, de sali, de comunicatii vor fi gata, deci sommet-ul poate sa inceapa de la 1 iulie“, a afirmat Basescu in interviul pentru Radio France International.
Vlad Bårleanu , I.B.